середу, 30 квітня 2014 р.

Самоосвіта

Тема моєї самоосвіти є:

·      Попередження та подолання конфліктів в учнівських колективах.
·      Особистість педагога, як інструмент виховання.
·      Психолого – педагогічний підхід до взаємодії класного керівника з підлітком.



Якими я мрію бачити своїх учнів.

·      Людьми творчими, вільними від стереотипів.
·      Людьми ,які прагнуть нового, та не забувають свої коріння.
·      Людьми щирими,які вміють любити, дружити, будувати відносини.
·      Людьми, які мають стійку життєву позицію і вміють ії відстоювати.
·      Людьми, які стануть гідними представниками нашої Вітчизни і будуть плідно працювати для її процвітання.

Результати виховної роботи.
     Випускник має бути компетентною особистістю, яка підготовлена до самореалізації в різноманітних сферах життя.
         Комунікативна
             Професійна
                 Суспільно - правова
                      Культурно - естетична
                           Сімейна
                               Духовна




                                                         
Характеристика

на учня ДВПУБ  гр..№14
Пащенко Олександра Олександровича,
07.07.1996 р. народження, який мешкає за адресою:
М.Дніпропетровськ вул. Немировича –Данченко 30/101.



       За час навчання в училищі Олександр зарекомендував себе, як недисциплінований учень.
    Рівень знань дуже низький, на уроках завжди не уважний. до роботи ставиться неохоче. В позаурочний час нічим не цікавиться. Не проявляє інтерес у спілкуванні з учнями. Веде себе обособлено. Не приймає активності в колективному житті. Відношення до праці негативне.
Запас знань відсутній.
    Інколи приходить до училища неохайно одягнений. Часто говорить неправду, якщо йому це вигідно. У вчинках часто керується розуміння власної вигоди. Майже не вміє співчувати іншим. Часто буває не ввічливим і не тактовим.
    До критичних зауважень , порадам відноситься не уважно. Не вміє зосереджувати свою увагу.
     Палить, але за вживанням алкоголю не був помічений.
Батьки зовсім не приймають участі у житті сина.





 Класний керівник                          Грабовська Н.Л.


Характеристика
на ученицю ДВПУБ гр..№ 14
Каракаш Альону Юріївну

20.04 1996 р. народження, яка мешкає за адресою:
м. Дніпропетровськ пр.. Миру 93/1

    За час навчання в училищі Альона  зарекомендувала себе  як, організована, дисциплінована учениця. До навчання ставиться дуже уважно. Активно приймає участь в усіх колективних справах, не враховуючи власний час.  Дівчина дуже гарно малює і має доручення в групі – оформлення стенгазет до свят. Будь яку роботу завжди виконує з цікавістю, шукає роботу сама і намагається виконувати її добре. Завжди добре і зазначений час виконує будь-які доручені їй справи.
    Охайна. Завжди тримає свої речі в ідеальному порядку.
     Дівчина з багатодітної родини і тому  приучена завжди проявляти турботу про ближніх.
     Правдива. Говорить правду і тоді, коли їй це не корисно.
Активно бореться з тим, що вважає не справедливим. В своїх вчинках завжди керується виходячи з користі справи чи інших людей, а не власної вигоди.
    Дівчина намагається товаришувати з обмеженим колом людей і як правило, допомагає своїм товаришам. Майже завжди проявляє  повагу до інших людей. Має безумовний авторитет практично серед усіх учнів.



     Класний керівник                                Грабовська Н.Л.

       

Механізм профілактичної та право - виховної роботи                  з  « важкими» учнями.

1.       Індивідуальна робота проходить за таким планом:
В трехденний термін відсутності учня на заняттях:
-         виявлення причин пропусків занять, запізнень,уходів з уроків,тощо;
-          відвідування учнів за місцем проживання( складання акта обстеження житлового- побутових умов);
 Постійно:
-         проведення індивідуальних бесід;
-         підтримка постійного зв’язку з батьками (інспектором правоохоронних органів, якщо учень стоїть на обліку);
-         залучення до гуртків, спортивних секцій, надання тимчасових та постійних доручень;
-         відвідання уроків з метою спостереження за учнями з неадекватною поведінкою( з записами в щоденнику педнагляду);
-         постійний контроль за учнями, за участю їх в трудових справах груп;
-         залучення «важких» учнів до групових та загально- училищних справ.
2.       Засідання ради профілактики групи.
3.       Листи ( телеграми) батькам.
4.       Засідання ради профілактики училища.
Заходи впливу:
-         попередження;
-         постановка на внутріучилищний облік;
-         написання листів за місцем роботи батьків;
-         порушення клопотання про притягнення батьків до адміністративної відповідальності;
-         написання листів в кримінальну міліцію.
5.       Запрошення на бесіду батьків разом з учнями до заступників директора, директора.
6.       Педагогічна рада.

ТЕОРЕТИЧНА БАЗА
Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному і політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання. Державна національна доктрина визначила головну мету національного виховання на сучасному етапі — це передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі формування особи стіс них рис громадянина України: національної свідомості, розвинутої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, фізичної, екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей, таланту. До провідних завдань національного виховання школярів належать:
v    формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля держави, готовність її захищати;
v    забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії свого народу;
v    формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою;
v    прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників інших націй, які живуть в Україні;
v    виховання духовної культури особистості, створення умов для вибору нею своєї світоглядницької позиції;
v    утвердження принципів вселюдської моралі, правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та моралі;
v    формування творчої особистості, виховання цивілізованого господаря;
v    забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їхнього здоров'я;
v    виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;
v    формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю;
v    формування екологічної культури людини, гармонії її відносин з природою;
v    розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов їх самореалізації;
v    формування у дітей і молоді уміння міжособистісного спілкування та підготовки до життя в умовах ринкових відносин.
Мета національно-патріотичного виховання -  виховання молодої людини - патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної культури.
Сучасне виховання базується на системі цінностей, які через культуру, традиції, філософію, релігію вказують на вектор виховних зусиль, формують виховний ідеал. Вище йшлося про громадянські й національні цінності. Існують цінності сімейного життя: вірність, довір'я, піклування про дітей, піклування про батьків і старших у сім'ї, взаємоповага і любов до батьків, злагода в сім'ї, здоровий спосіб життя, культура праці, дотримання народних звичаїв і традицій, пам'ять про предків, гостинність, гігієна сімейного життя.
У своїй роботі ми повинні орієнтувати дітей і на загальнолюдські цінності: гуманізм, працелюбство, захист прав людини, критичне мислення, повага до культури різних народів, високий рівень знань, толерантність, розуміння, що земля — наш спільний дім, а світовий спокій і злагода між людьми і державами — головна умова існування землі і людства.
У процесі реалізації напрямів національного виховання потрібно враховувати таку систему компонентів духовного світу особистості українця:
о національну психологію — психологію працьовитого господаря, вмілого хлібороба, захисника прав особистості і державної незалежності, духовної спадщини народу;
о національний характер і темперамент — вічне правдо-шукання, гостинність і щедрість, ласкавість і талановитість, ніжність і глибокий ліризм, свободолюбивість і душевне багатство;
о національний спосіб мислення — своєрідна істотність, завдяки чому зі століття в століття відтворюються і розвиваються самобутня українська культура і духовність;
о народна мораль, етика — людяність, доброта, милосердя, співпереживання як найбільші духовні надбання;
о народна естетика — краса поведінки, привабливий стиль життя, доброзичливе ставлення до людей, уміння вживати, готувати смачну їжу;
о народна правосвідомість — життя за законами добра і краси, правди і справедливості, гідності і милосердя;
о національна філософія — самобутня система ідей, поглядів народу на суспільство, всесвіт, на духовний світ людини, проблему її долі; національний світогляд — система поглядів, переконань, ідеалів, які складають основу національної духовності;
о національна ідеологія — ідейне багатство нації, система філософських, політичних, правових, економічних, моральних, естетичних та релігійних поглядів, ідей, переконань;
о національна свідомість та самосвідомість — відчуття усвідомлення гордості за приналежність до української нації.
Головна мета, основні напрями, шляхи реформування української системи національного виховання розкриваються в програмі "Освіта", у "Концепції середньої загальноосвітньої школи України", "Концепції школи нової генерації — української національної школи-родини", "Концепції безперервної системи національного виховання", Законах України "Про загальну середню освіту", "Про освіту", Національній доктрині розвитку освіти України.
Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання молоді
Наказ, Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту; Міністерство оборони; Міністерство культури і туризму; Міністерство освіти і науки № 3754/981/538/49 від 27.10.09 року (див.ДОДАТКИ)


ПРОВІДНА ІДЕЯ ДОСВІДУ
«Головне – привчити дітей до
самостійної роботи, до
впевненості у собі, до вміння,
бажання і здатності думати».
У своїй роботі з дітьми я маю певні принципи й закони, яких повинна дотримуватись:
v   Щоб мати право вчити інших, потрібно постійно вчитися самому.
v   Не зупинятися на досягнутому.
v   Не потоком шумних, галасливих фраз, а щирою, невтомною працею любіть Україну.
v   Мудрий не той, хто знає багато, а той, чиї знання корисні.
v   Для мене важлива думка кожної дитини, незалежно від того правильна вона чи ні.
v   Використання форм і методів навчання дають можливість виробити в учнів всі необхідні професійні навички в стінах училища.
v   Творчість відкриває в дитячій душі ті потаємні куточки, в яких дрімають джерела добрих почуттів.
v   Бачу ціль, не бачу перепон.
v   Дітей, їх особисту гідність і їх потреби треба так само шанувати, як і дорослих, і тільки поводячись з ними лагідно, щиро, розумно, як з рівними входячи в їх спосіб думання можна виховати чесних, щирих, правдолюбивих і справді вільних людей.
v   Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися і розквітнути.
v   Тільки те навчання гарне, котре стимулює розвиток, веде його за собою, а не служить просто збагаченню дитини новими відомостями, що легко входять у його свідомість.
v   Праця - це все життя.
v   Праця, оптимізм, постійне самовдосконалення - запорука життєвого успіху.
v   Знайти вчителя неважко, знайти учня, що розділить з тобою твої знання та мрії набагато складніше.
v   Підготуй учня, у якого зможеш навчитись сам.
v   Не з предметом до дітей, а з дітьми - до предмета.
v   Далеко не кожний стане ученим, письменником, артистом.
v   Далеко не кожному призначено винайти порох, але майстром у своїй праці повинен стати кожний.
v   В особистій практиці сховані таємниці простих і надійних успіхів.
v   Те, що я чую, я забуваю; те, що я бачу, я пам'ятаю; те, що я роблю - я розумію.
v   Поспішайте, поспішайте приносити радість дітям, робити добро людям.
v   Кожна дитина - неповторна індивідуальність.
v   Зумій запалити іскорку творчості, бажання, навчи працювати точно й акуратно - пожнеш подвійний успіх, щастя творчої співпраці.
v   Ніколи не зупинятися на досягнутому, бо життя - це процес, тому потрібно завжди рухатися вперед.
v   «Головне - навчити дітей мислити». (Б. Брехт)
v   «Доводиться бігти з усіх ніг лише для того, щоб залишитися на тому самому місці. Якщо хочеш потрапити в інше місце, потрібно бігти вдвічі швидше…»( Льюіс Керрол «Аліса у країні Чудес»)  
v   Учень – це не посудина, яку потрібно заповнити, учень – факел, який треба запалити. (Стародавня мудрість)
З досвіду роботи маю декілька професійних секретів:
Рецепт вчительської молодості:
Систематично вживай: бальзам мудрості, коктейль творчості, каву бадьорості, відвар пунктуальності, настій терпимості, екстракт людяності. Виконуй все це ретельно і будеш вічно молодим, вчителю.
Рецепт вчительського щастя:
Візьміть чашу терпіння,
Налийте туди повне серце любові,
Вкиньте дві пригорщі щедрості,
Хлюпніть туди ж гумору,
Посипте добром,
Додайте якомога більше віри,
І все це добре перемішайте.
Потім намажте на шматок відпущеного вам життя
І пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху.
Щоб досягти поставлених цілей використовую інтерактивні технології виховання учнів:
Використання інтерактивних технологій у вихованні молодого покоління передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі обліку обставин та відповідної ситуації.
Якщо застосування інтерактивних методів у виховній роботі здійснюється ефективно, слід очікувати:
- підвищення самосвідомості підлітків;
- збільшення досягнень;
- збільшення соціальної підтримки;
- доречної поведінки;
- внутрішньої мотивації;
- зростаючої активності;
- прагнення до обміну інформацією;
- позитивної емоційності протягом виконання всіх завдань;
- більш позитивного психологічного контролю та самоконтролю.
У своїй роботі класного керівника я використовувую такі інтерактивні методи:
• мозкові штурми «Що ми знаємо про наркотичні речовини?», «Ситуації, які потребують відповідних рішень», «Реклама: її вплив на здоров'я людини», «Проблеми підлітків сьогодні»;
• рольові ігри «Я не згоден», «Як позбутися звички курити», «Організуй своє дозвілля без допомоги алкогольного дурману»;
• групове дослідження «Які продукти харчування є корисними для здоров'я людини?», «Міфи і факти про ВІЛ/СНІД»;
• круглий стіл «Шкідливі звички та їх наслідки», «Методика загартування організму»;
• графіті «Що для мене означає «здоровий спосіб життя?»
·       спільні туристичні походи з батька;
·       запрошення батьків на класні години, тощо.
Користуючись сучасними технологіями, надаю можливість кожній дитині розвинути власний інтелект, активізувати процеси пізнання навколишнього світу. Школярі навчаються в атмосфері взаємоповаги, любові, добра. Живемо однією великою родиною.
Виявляючи та розвиваючи творчий потенціал, створюю умови для самоактуалізації особистості, задоволення її духовних потреб. Шляхом переведення елементів зовнішнього світу у внутрішнє "Я", здійснюю соціальну адаптацію дитини, а головними чинниками цього стають навчання та виховання.
Завданням кожного з нас є зробити процес навчання захоплюючим та радісним. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору.

Національно –патріотичне виховання


Сценарій

проведення урочистої лінійки присвяченої 24-ій річниці виводу військ із Афганістану(2013 р)


         До початку лінійки лунають пісні про Афганістан. В вестибулі пред’явлена виставка газет на тему "Афганська війна".
         Гостей урочисто зустрічають майстри в/н, викладачі та учні – чергові. Біля бюсту Ю.Повстянко покладені квіти.
         Наближається час початку лінійки. Розібравшись по навчальним групам, учні вишикуються в установленому місці.
         8.00 годин – початок мітингу

 Далі слова ведучої (тихенько грає музика) Шановні гості, педагогічний колектив , учні училища 15 лютого відзначають скорботний День пам’яті воїнів -афганців.«Сьогодні ми вшануємо пам'ять  ветеранів післявоєнного часу – наших співвітчизників, яким в мирний час довелося брати участь в бойових діях далеко від рідної землі. Українські воїни виконували інтернаціональний обов'язок в далекому Афганістані, проявляючи мужність, героїзм і доблесть, разом з тим вони демонстрували високий гуманізм, милосердя і людяність»   
Таким прикладом завжди залишиться в наших серцях випускник нашого навчального закладу Юрій Повстянко, який  в 1981 р закінчив училище з відзнакою та отримав  професію «арматурник, електрогазозварник» 4 розряду.
 01 квітня 1982 р  Юрій був призваний на службу в армію та долею судьби опинився в Афганістані у м. Кандагар.  Підрозділу, в якому служив Юра був даний  наказ  знищити банду душманів. В цьому бою Юрій та його бойові товариші  проявив мужність і відвагу героїчно загинули. Посмертно Юрій нагороджений орденом Червоної зірки.
Хто ж відповість?
Як захлинався бій останній
І ущухав вогонь атак,
Упав юнак в Афганістані –
Дев'ятнадцятирічний  наш земляк.
Упав, з очей спадали зорі,
Темніла неба пелена…
О, Боже мій, що тільки творить
Людьми придумана війна!
Війна в наш дім проникла тихо,
Згасивши тисячі життів,
І залишила біль і лихо –
Печалі вдів і матерів.
Хто ж відповість за юні долі,
У крові викупаний стяг?
Коли і як приспати болі
В людських знівечених серцях?..
А, може, скажуть кладовища
Устами жалібних троянд,
Чом дев’ять літ там юність нищив
для нас чужий Афганістан?

Могила Юрія Повстянко знаходиться на кладовищі житл. масиву Клочко-6 в першому ряду меморіалу Слави.
Подвиг Юрія  за рішенням Індустріального виконкому увічнений  бюстом на фасаді нашого навчального закладу.


Далі слово надається:
- мамі загиблого воїна – інтернаціоналіста Юрія Повстоянко  Галині Михайлівні
     
   Далі слова ведучої:
Закінчилась війна. багато молодих воїнів-інтернаціоналістів були нагороджені орденами і медалями. Але найвищою нагородою для тих, хто уцілів, є життя, а для загиблих – пам’ять.

Поставте скибку хліба на стакан
І голови схиліть в скорботі вічній
За тих, кого убив Афганістан,
Чиї він душі зранив і скалічив.

Хвилина мовчання, хвилина мовчання.
Пекуча й терпка, як гроза.
Хвилина мовчання, хвилина мовчання.
В ній наша любов і сльоза.
Як подвиг полеглих,
Священна хвилина мовчання.

Шановні гості, педагогічний колектив , учні училищ прошу встати і вшанувати пам’ять загиблих хвилиною мовчання.

"Вшануємо  пам'ять загиблих в Афганістані хвилиною мовчання і символом вічного вогню"

Далі слово надається

- голові Індустріального об'єднання воїнів-інтернаціоналістів Денисову Борису  Миколайовичу
- голові ради ветеранів Індустріального району – Тертичко Миколі Єфграфовичу 
-  ветерану військової служби, полковник у відставці -  Бабенко Георгію Володимировичу

Далі слова ведучої (тихенько грає музика) Шановні гості, педагогічний колектив , учні училища на цьому захід, присвячений 24-ій річниці виводу військ із Афганістану закритий.
Звучить музика про Афганістан


Розробка відкритого виховного заходу, присвяченому річниці  Незалежності України

Моя Україна – вільна

Мета: поглиблювати уявлення учнів про Батьківщину; розвивати громадянські якості школярів.
Обладнання: карта України; зображення герба, прапора; малюнки, кросворди.
І. Активізація уваги учнів.
Робота над віршем.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас , людей, без батьківщини.
ІІ. Оголошення теми.
Сторінка 1. «День народження».
1.  Бліц-турнір
-       Як називається країна, в якій ми живемо?
-       Хто ми? Як зветься народ України?
-       Назвіть столицю нашої держави.
-       Скільки тобі років? Коли твій день народження?
-       А чи може бути  день народження у держави? Коли його святкують? Скільки років нашій країні?
- Україна – європейська держава, назвіть її сусідів.
2.     З’ясування поняття «незалежність»
-       Доберіть синоніми до слова вільна
-       Складання асоціативного куща:






НЕЗАЛЕЖНІСТЬ

Сторінка 2. «Державні символи України».
1.     Розгадування кросвордів.


П








Р





А







П







О



Р






1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великодні свята                  (писанка).
2. Дерево – національний символ України. Оспіване у народних піснях, віршах, воно освячується у церкві перед Великоднем і зберігається у домівках як засіб від злих сил                  (верба).
3. Кущ – символ дівочої вроди, оспіваний в народних піснях     (калина).
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях порівнюють українських дівчат      (тополя).
5. Чим прикрашають голову українки?   (вінок).
6. Національний символ України, який матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в далеку дорогу       (рушник).


Г






Е







Р








Б





1. Державний символ України – урочиста пісня, яку виконують стоячи під час свят та урочистих подій           (гімн).
2.      Квітка віночка – символ нескореності, незалежності, непереможності (деревій).
3.      Квітка віночка – символ ніжності    (ромашка).
4.      Збірка віршів Т.Шевченка      («Кобзар»).
2. Розповідь учнів про значення державної символіки.
Поетична хвилинка про державну символіку (підготовлені учні читають вірші).
Сторінка 3. «Славетні українці».
-   Чому кажуть, що найцінніший скарб держави – це люди?
-   Кого із сучасників, відомих людей України ви знаєте?
1.      Створення галереї імен видатних українців (розгадування кросворда «Наша слава»).


Н











А




Ш














А



С















Л














А














В














А






1. Давній літописець з Печерського монастиря          (Нестор).
2. Мудра княжна, дружина князя Ігоря, яка першою прийняла християнство (Ольга).
3. Кошовий, засновник Запорізької Січі на о.Хортиця, званий Байдою (Вишневецький).
4. Київський князь, якого називали Мудрим    (Ярослав).
5. Гетьман, за часів якого козаки уславились морськими походами, визволяли полонених з невільничих ринків, побували в Цареграді (Сагайдачний).
6. Гетьман, його ім’я Богдан, означає «даний Богом» … (Хмельницький).
7. Останній кошовий Запорізької Січі – Петро…      (Калнишевський).
8. Геніальний поет, художник, філософ – Тарас (означає «бунтівний») (Шевченко).
9.      Геніальна поетеса, яка прожила 42 роки, 33 з них – плідно працювала на літературній ниві, взявши з дитинства за правило: «Я була молодою горда. Щоб не плакать – я сміялась» (Леся Українка).
Сторінка 4. «Народ скаже, як зав’яже».
Гра « Закінчи прислів’я»
Рідна сторона – мати рідна, чужа – …    (мачуха)
Тільки в ріднім краї солов’ї …                 (співають)
Висновки.
Метод «Прес».
Чому Україна є незалежною, вільною державою?
-        « … тому, що …»
-       « …, наприклад, …»
Теоретичний блок
Учень.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися, - завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знає в житті.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весну несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на тонких вітрах.
Під вікнами мальви, в саду – материнка,
Оспівані щедро в піснях.
        
Пам’ятаймо, чиї ми сини,
Коли будні на серці чи свято,
Знову бачиться із давнини
Україназажурена мати.
І зруйнована бачиться Січ,
Де мій пращур лежить серед поля,
А йому похилилась довіч,
Наша ненька, немов  та тополя.
Вчитель. У глибину століть сягає історія нашого народу. Україна виплекала Запорізьку Січ, славетну Києво-Могилянську Академію, виколисала велетнів сили і духу – таких як Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Сірко, Григорій Сковорода, Устим Кармелюк, Юрій Дрогобич, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Михайло Грушевський. Цей перелік, можна продовжити й іменами наших сучасників, які примножують славу Батьківщини-красуні.
Ми українці від Тараса,
Мазепи й Сковороди...
Було сліз більше, ніж води.
Нас голодом не раз морили,
І в очі населяли страх.
Та наші мовчазні могили
Куди не глянь по всіх світах....
Тут українські юнаки
За Україну полягли в страшну годину,
Тут розпинали не Христа
Тут розпинали Україну.
Так їх багато полягло
За честь, за волю, України,
Щоб вільно, радісно жилось
На цій землі онуку й сину.
Вчитель. 24 серпня 1991 року Верховна Рада прийняла Акт проголошення незалежності України. А 1 грудня Акт було підтверджено Всеукраїнським референдумом. Ці історичні кроки визначили волю українського народу, його право на самовизначення, передбачене Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами.
Учень.
Святковий день двадцять четверте серпня,
Так хочеться усмішок і пісень.
Віднині Україна незалежна.
Запам'ятайте, люди, світлий день!
Здійснилась давня заповітна мрія,
Бажання і надія поколінь.
Це почуття свободи серце гріє
І піднімає думи височінь.
Давайте ж станемо пліч-о-пліч, всі народи,
Щоб славу України відродить.
Щоб дружно жити, в радості і згоді,
Ми України сестри і брати
Учень. Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа – 603,7 тис. км2. Із заходу на схід вона простягається на 1316 км, а з півночі  на південь – на 839 км.
Під рідним небом жайворон співа,
Я радий знати тих пісень слова.
Я слухав, чув: співала та пташина
Одне святеє слово: Україна.
На ріднім полі шепчуть колоски.
Я радий знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово «Україна».
Учень. Населення України становить близько 46 мільйонів чоловік. Багато українців живуть в інших країнах світу.
У ріднім краю зелен-гай шумить.
Я знати радий, про що він мріє-снить.
Я слухав, чув, як кожна деревина
Шуміла ніжно слово «Україна».
Вчитель. Кожна держава, маючи свою історію, має й свої історичні святині: герб, прапор, гімн. У 20-ій статті Конституції України зазначено: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України».
Герб держави символізує мир, творчу працю, спорідненість поколінь. Є близько 40 версій про походження тризуба. З деякими нас познайомлять наші учні (виступи-проекти учнів).
Державний Прапор символізує суверенітет. Синій і жовтий кольори стяга – означають чисте, мирне небо та пшеничне поле.
(Звучить Гімн України).
Вчитель. Слова національного гімну «Ще не вмерла Україна» написав в ХІХ столітті відомий український поет Павло Чубинський. А слова на музику поклав видатний композитор Михайло Вербицький.
Учень.
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть..
Та тільки одну батьківщину
Ми маєм…її Україною звуть.
Вчитель. Україна складається з різних регіонів: Буковина, Волинь, Полісся, Таврія, Донбас…Але найкраще, наймиліше те місце, де ми народилися і виросли. Діти приготували творчі роботи, в яких розповіли про свою маленьку батьківщину. (Учні знайомлять зі своїми роботами).

Ігровий блок
Гра «Славетні українці».
На аркуші паперу записані прізвища відомих українців. Завдання: записати їх рід діяльності.
Наприклад: Т.Шевченко (поет), В.Кличко (боксер), М.Гоголь (письменник), С.Крушельницька (співачка), С.Корольов (конструктор),  К.Білокур (художниця), М.Приймаченко (художниця), В.Лобановський (футбольний тренер), С.Бубка (спортсмен), М. Амосов (лікар) тощо.

Гра «Най-най…».
Зараз ми дізнаємось про найбільше, найширше, найглибше, найнезвичайніше, чим багатий наш рідний край.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
·Найбільше місто України (Київ).
·Найбільша річка України (Дніпро).
·Найглибше озеро (Світязь на Волині).
·Найбільше озеро (Ялпуг в Одеській області).
·Найбільше море, що омиває Україну (Чорне).
·Найвища гора (Говерла в Карпатах).
·Найстаріше дерево (1300-річний дуб у Рівненській області).
·Найвище дерево (модрина заввишки 54 м в м. Рахові на Закарпатті).
·Найбільша тварина (зубр, маса якого перевищує 1 т, живе в Карпатах).
·Чемпіони з боксу (брати Кличко).
·Чемпіон зі стрибків із жердиною (С. Бубка)
·Найбільший літак («Мрія», АН-255)
Оголошення переможців.

Учень.
Що то, діти, за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?

У якій, скажіть, країні
Клімат лагідний, м’який?
Бог відводить буревії,
Негаразди всіх стихій?

Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.

У якій іще країні
Так земля родить охоча?
Наче пісня солов’їна –
Мова ніжна і співоча?

Гори є і полонини,
Є моря, річки, ліси…
Загалом, то є країна
Невимовної краси!

Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.

Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.

Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – Україна!

Гра «Українці-патріоти».
Завдання: знайти і з’єднати частини прислів’їв, пояснити їхнє значення.
Земля там найкраща,
там і рай.
Де рідний край – 
на своєму корені росте.
Кожна травичка
і в жмені мила.
Рідна земля
як своя сторона.
Людина без вітчизни,
де вродився ти!
Нема в світі кращої,
як соловей без пісні.
Гра  «Географічне лото» (знайти відповідники).
Площа України
603,7 тис км2
Столиця України
Київ
Найвища гора України
Говерла
Найбільше озеро України
Світязь
Найбільша річка України
Дніпро
Гори України
Карпати, Кримські
Моря України
Азовське, Чорне
Найбільший півострів України
Кримський
Найдавніше дерево в Україні
тис
Рослина символ Карпат
едельвейс
Найбільший птах Європи, мешкає в Карпатах
чорний гриф
Звір – цар тваринного світу Карпат
бурий ведмідь
Заключна частина. Пдбиття підсумків. Гра «Мікрофон» - Що дізнався нового?
Література
1. Історія України. Короткий огляд. – Дрогобич, 1992.
2.      Конституція України. – К., 1996.
3.      Незалежність України: історичні витоки і перспективи. – К., 1997.
4.      Степан Рудницький. Чому ми хочемо самостійної України. К., 1994.
5.      Терещенко Ю. Україна і європейський світ. – К., 1996.




Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання молоді
Наказ, Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту; Міністерство оборони; Міністерство культури і туризму; Міністерство освіти і науки № 3754/981/538/49 від 27.10.09 року (див.ДОДАТКИ)

ДОДАТКИ
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ У СПРАВАХ СІМ'Ї, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО КУЛЬТУРИ І ТУРИЗМУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 3754/981/538/49 27 жовтня 2009 року
Про затвердження
Концепції національно-патріотичного
виховання молоді
На виконання статті 7 пункту 2 Указу Президента України від 3 липня 2008 № 616 "Про проведення у 2009 році в Україні Року молоді", статті 7 пункту 1 Плану організації виконання положень Указу Президента України від 3 липня 2008 № 616 "Про проведення у 2009 році в Україні Року молоді", затвердженого Віце-прем'єр-міністром України І.Васюником 11.07.2008 та постанови Кабінету Міністрів України від 28.01.2009 №41 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми "Молодь України" на 2009-2015 роки" наказуємо:
1. Затвердити Концепцію національно-патріотичного виховання молоді (додається).
2. Міністерству України у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерству освіти і науки України, Міністерству оборони України та Міністерству культури і туризму України, в межах компетенції:
довести до відома керівників відповідних структурних підрозділів органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, інших установ, підприємств, організацій Концепцію, затверджену цим наказом.
забезпечити у межах бюджетних призначень щорічне проведення обласних, міських, районних заходів з метою утвердження патріотизму, духовності, моральності та формування загальнолюдських цінностей молоді.
3. Міністерству оборони України та Міністерству культури і туризму України в межах компетенції інформувати щороку до 1 грудня, починаючи з 2009 року, Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту про проведену роботу.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Міністра у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністра освіти і науки України, Міністра оборони України та Міністра культури і туризму України відповідно до розподілу функціональних обов'язків.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр України у справах сім'ї, молоді та спорту       Ю.О. Павленко
Міністр освіти і науки України       І.О. Вакарчук
Т.в.о. Міністра оборони України       В.В. Іващенко
В.о. Міністра культури і туризму України       В.М. Андріанов
ЗАТВЕРДЖЕНО
НАКАЗ

Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту,
Міністерства освіти і науки України,
Міністерства оборони України,
Міністерства культури і туризму України
27.10.2009 № 3754/981/538/49

КОНЦЕПЦІЯ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ
Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з молоддю та модернізації навчально-виховного процесу.
Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинений національно свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин, здатний до саморозвитку та самовдосконалення.
Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції.
В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючий чинник розвитку суспільства й нації в цілому. Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової педагогіки й психології.
Сьогодні сформоване соціальне замовлення на ефективні виховні системи й технології. Зростає увага до виховання засобами музеїв, театральної педагогіки, дитячого та юнацького спорту. Створюються реальні умови для прояву творчих здібностей молодих людей. Сучасна молодь добре інформована щодо процесів в різних сферах науки, техніки, соціального життя; динамічно оволодіває сучасними комунікаційними технологіями.
Усе це створює сприятливі умови для розвитку національно-патріотичного виховання як пріоритетної сфери соціального життя країни, підвищення його статусу та розвитку потенціалу, досягнення якісно нових результатів у духовно-моральному, патріотичному, трудовому, художньо-естетичному, екологічному вихованні підростаючого покоління.
Сучасний етап розвитку України особливо потребує від органів державної влади та суспільних інституцій здійснення системних заходів, спрямованих на національно-патріотичне виховання молоді, зокрема з огляду на потребу підготовки потенційних кандидатів для прийняття на державну, військову службу.
Концепція розроблена на виконання Указу Президента України від 03.07.2008 № 616/2008 "Про проведення у 2009 році в Україні Року молоді", з урахуванням норм Указу Президента України від 25.10.2002 № 948 "Про затвердження Концепції допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді", Постанови Верховної Ради України від 22.05.2003 № 865 "Про заходи Кабінету Міністрів України щодо захисту національних інтересів держави у сферах національно свідомого і патріотичного виховання молодого покоління та забезпечення умов його розвитку" та пропозицій центральних, місцевих органів виконавчої влади та молодіжних громадських організацій.
1. Мета та завдання Концепції національно-патріотичного виховання молоді
Мета Концепції національно-патріотичного виховання (далі - Концепція) полягає у створенні методологічних засад для системної і цілеспрямованої діяльності органів державної влади і громадськості щодо виховання молодої людини - патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної культури.
Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами 14-35 річного віку соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.
Здійснення системного національно-патріотичного виховання є однією з головних складових національної безпеки України.
Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.
Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові, функціональні, організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі покоління, пронизує всі сторони життя: соціальну-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну, спирається на освіту, культуру, науку, історію, державу, право.
Це передбачає визначення і реалізацію першочергових і перспективних заходів, спрямованих на формування громадсько активної життєвої позиції молодих громадян, психологічної готовності до добровільного вступу на державну, військову службу та зразкове виконання службових обов'язків.
Концепція передбачає створення цілісної системи національно-патріотичного виховання молоді шляхом реалізації таких виховних завдань:
·       забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей;
·       виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки - Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь;
·       сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу;
·       формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації;
·       формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;
·       відновлення і вшанування національної пам'яті;
·       утвердження в свідомості громадян об'єктивної оцінки ролі українського війська в українській історій, спадкоємності розвитку Збройних Сил у відстоюванні ідеалів свободи та державності України і її громадян від княжої доби, Гетьманського козацького війська, військ Української народної республіки, Січових стрільців, Української повстанської армії до часів незалежності;
·       формування психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;
·       відродження та розвиток українського козацтва як важливої громадської сили військово-патріотичного виховання молоді;
·       забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку, турбота про молодших та людей з особливими потребами;
·       консолідація діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування, навчальних закладів, громадських організацій щодо національно-патріотичного виховання;
·       сприяння діяльності установ, навчальних закладів, організацій, клубів та осередків громадської активності, спрямованих на  патріотичне виховання молоді;
·       підтримання кращих рис української нації - працелюбності, прагнення до свободи, любові до природи та мистецтва, поваги до батьків та родини;
·       створення умов для розвитку громадянської активності, професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності громадянина, а відтак, держави;
·       сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров'я; задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
·       виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадської діяльності;
·       створення умов для посилення патріотичної спрямованості телерадіомовлення та інших засобів масової інформації при висвітленні подій та явищ суспільного життя;
·       реалізація індивідуального підходу до особистості та виховання.
2. Принципи національно-патріотичного виховання:
Запорукою ефективності виховного процесу є органічне поєднання системи принципів національно-патріотичного виховання в цілісну систему, яка забезпечує досягнення відповідних результатів - міцно і органічно засвоєних загальнолюдських і українських національних цінностей.
Основними принципами національно-патріотичного виховання є:
-         принцип національної спрямованості виховання, який передбачає формування у молоді національної свідомості, любові до України, свого народу, шанобливого ставлення до його культури, здатності зберегти свою національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та захисті своєї держави;
-         принцип культуровідповідності, який передбачає виховання як культуротворчий процес, спрямований на формування базової культури особистості, базуючись на набутому морально-етичному досвіді людства.
-         принцип гуманізації виховного процесу зосереджує увагу на особистості як вищій цінності.
-         принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодії передбачає, що учасники виховного процесу виступають рівноправними партнерами у процесі спілкування, беруть до уваги точку зору один одного, визнають право на її відмінність від власної, узгоджують свої позиції.
-         принцип цілісності означає, що виховання організовується як системний педагогічний процес, спрямований на гармонійний та різнобічний розвиток особистості, формування в неї цілісної картини світу, передбачає забезпечення наступності напрямів та етапів виховної роботи.
-         акмеологічний принцип вимагає орієнтації виховного процесу на вищі морально-духовні досягнення і потенційні можливості особистості, створення умов для досягнення нею життєвого успіху, розвиток індивідуальних здібностей.

СЦЕНАРІЙ СВЯТА
«І ДОКАЖЕМО,ЩО МИ БРАТТЯ,
КОЗАЦЬКОГО РОДУ.»
Мета:Популяризація занять фізичною культурою і спортом серед школярів,ознайомлення з історію козацтва.
Ведуча: 14 жовтня на Україні відзначають День українського козацтва. Сьогодні ми сюди зібрались,щоб провести свято «Козацькі розваги»,яке присвячене цьому дню.
Учениця:Ми є діти українські:
Хлопці та дівчата.
Рідний край наш - Україна,
Красна та багата.
Учень: Присягаєм край наш рідний
Над усе любити.
Рідний народ шанувати
І для нього жити.
Ведуча:З давніх-давен відомо «Дерево життя-це гілочка,на якій ростуть три листочки. Перший листочок – символ минулого,другий-символ сучасного,а третій-майбутнього». Зображення дерева життя  зустрічається на каменях далеких часів і свідчить про те,що люди ще в сиву давнину
знали про нерозривний зв'язок трьох листочків. Сьогодні ми продовжимо подорож  у минуле нашого народу, у гості до козаків-запорожців.
Учень: коли ми промовляємо слово «козак»,то в нашій уяві спалахує образ сильного,мужнього та відданого рідній землі чоловіка.
Учениця: Ми чули про козаків з козацьких пісень,уявляємо іх за картиною Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» та за мультфільмом про пригоди трьох козаків-побратимів.
Ведуча: Дуже б хотілося,щоб ваші знання про козаків – вірних синів народу-ставали повнішими,щоб ви відкрили для себе зміст їхніх заповідей і джерела мужності. Скільки героїв народила українська земля. Петро Сагайдачний,Іван Сірко,Богдан Хмельницкий ,Петро Калнишевський та інші лицарі землі української. Навіть у наш час,якщо хочуть підкреслити вроду людини,її кращі риси,то говорять,що він козацького роду,або про хлопчика кажуть «з нього буде добрий козак». Тож не перевелись у нас ще козаки,бережуть вони добру славу своїх предків.Про славу козацьку сьогодні згадайте, історію роду не забувайте!
Ведуча:Щиро запрошуємо всіх до Запорізької Січі.Ми проведемо один день на Запорозькій Січі,але спочатку перевіримо,що ви знаєте про козаків.
Перед вами «чарівна квітка». Вам треба пояснити, що позначають слова, які в ній написані.
(Відповіді). Україна – держава.       
Кирея – довгий плащ без рукавів.
Кош – козацьке військо.
Куліш – головна страва у козаків.
Курінь – хати, в яких жили козаки.
Козак – вільна людина.
Чайки – козацькі човни.
Оселедець – козацька зачіска.
Ведуча: Ну що ж, непогано ви знаєте про наших славних козаків. А ось і вони йдуть до нас.
Звучить музика, виходять хлопці козаки
Учень: Ой, по нашій Україні, то не води грають сині, не шумить так гай. То козацтво йде завзяте, волі – долі здобувати, боронити край.
Козак І: Козак – людина чесна, смілива, найдорожча йому Батьківщина.
Козак ІІ: Козак – слабому захисник, цінити побратимство звик.
Козак ІІІ: Козак усім народам друг, міцний і лицарський у нього дух.
Козак ІV: Козак – це той, хто за освіту, хто прагне волі і блакиту.
Козак V: Козак українську любить мову. Він завжди здержує своє слово!
Козак VI: Воля – найвища цінність в житті, вільний не зможе збитись з путі. Всі ми цінуймо братерство і згоду, ми – не раби, ми – козацького роду!
Ведуча: Давайте ознайомимось з життям нашого славного козацтва.
Козак І: Якою б не була погода, козаки кожного куреня вставали до схід сонця і бігли на річку купатися. Потім снідали соломаху – затірку, заправлену салом або олією. На змагання запрошуються козаки двох куренів «Козаки» та «Богатирі».
Ведуча: Ось вам і перші змагання.
Змагання 1.
Уявимо, що до річки треба пробігти, подолавши перешкоди. Подивимось, як з цим справляться наші козаки. До змагань запрошуються  всі члени команд. Вчитель оголошує правила змагань.
Змагання 2.
А тепер треба показати, як козаки добре готували.
Також до участі запрошуються всі члени команд.
Кожній команді видається по пачці горішків «Козацькі розваги», по пачці сухариків «Три корочки» та по пачці чипсів. За командою треба розпакувати ці пачки, висипати все з низ на рознос, перемішати і якомога швидше за допомогою дерев’яної ложки перенести до казана на відстань 10 – 15 м.).
Ведуча: Після заутрішньої служби починалась бойова підготовка. Ось і ми запрошуємо наших козаків показати свою спритність, силу, відвагу.
Змагання 3.
Перетягування канату.
Змагання 4. «Хто найспритніший»
(хто більше з зав’язаними очима збере розсипані з гармат «ядра», м’ячі, кубики, кульки тощо). По 2 представники від команд.
Змагання 5. « Хто найвлучніший»
(треба влучити «ядрами» у корзини). Приймають участь всі члени команд.
Змагання 6. «Богатирі».
Один з команди одягає штани та футболку великого розміру. Навколо розкидані надувні кульки. За 1 хвилину всі члени команди повинні заштовхнути, якомога більше кульок в одяг «богатиря». За роздавлені кульки нараховуються штрафні бали.
Ведуча: Поки наші козаки відпочивають після бойової підготовки та приводять себе у порядок, проведемо музичну хвилинку. (Танок та пісня Руслани «Дикі танці»).
Ведуча: А зараз проведемо гру з вболівальниками. За кожну правильну відповідь ви будете одержувати бали, які зможуть допомогти вашій команді перемогти.
Гра з вболівальниками
1.   Осідком запорожців була:
а) Київська Русь  б) місто Катеринослав  в) Запорізька січ
2. Запорізька Січ знаходилась на річці:
а) Дунай  б) Дніпро  в) Айдар
3. Запорізька Січ – це:
а) простора площа б)  місто  в) держава
4. На якому острові розмістилась Запорізька січ:
а) на Хортиці  б) на Ямайці  в) на Канарах
5. Козаки – запорожці жили в:
а) двоповерхових будинках  б) куренях  в) наметах
6. Посередині Січі стояла:
а) невелика церква  б) гострий частокіл  в) будинок для кошового отамана
7. Козаки одягались в:
а) костюм  б) смокінг  в)  грубу сорочку і кирею
8. Січчю командував:
а) командир  б) ланковий  в) кошовий
9. Козаки їли:
а) олів’є  б) куліш, печену рибу, печене м'ясо  в) борщ
«ПОПОВНИТИ ПРИСЛІВЯ»
Україна – це козацька… (мати)
То не козак, що боїться… (собак)
Козак наче… (орел)
Голими руками не битися з… (ворогами)
Або на щиті, або під… (щитом)
Ми з такого роду, що любим (свободу)
Сміливому море по… (коліно)
Козак не боїться ні тучі, ні… (грому)
Козак вкраїнську любить мову, додержить завжди свого… (слова)
Козак усім народам друг, міцний у нього… (дух)
Козак слабому… (захисник)
Хто в роботі, той і в… (турботі)      
КРОСВОРД
1.   Житло козаків (курінь)
2.   Ватажок козаків (отаман)
3.   Український народний інструмент (кобза)
4.   Символ влади: палиця з кулястим потовщенням на кінці (булава)
5.   Місце розташування козаків, табір (кош)
6.   Козацькі човни (Чайки)
Ведуча: Молодці! Добре виконали всі завдання та принесли додаткові бали своїм командам.
А тепер наші славетні козаки обідати зібралися.
Учень: На обід вони обов’язково їли тетерю – зварене пшоно або житнє борошно на квасі, печену рибу, мед пиво, галушки, юшку з риби, що називалась щербою, куліш із салом або олією.
Учениця: Після обіду линули пісні, думи, козаки слухали розповіді козаків.
Ввечері сміливі веселі козаки часто вирушали в ближні хутори, туди, де були молоді дівчата, бо потанцювати, поспівати так хотілось.
(Звучить пісня «Запорозькі козаки» слова В. Крищенка, музика Г Татарченка, всі діти співають).
Всі запрошуються потанцювати разом з групою підтримки школи (під пісні Руслани).
Ведуча: Гей, музики, веселіше, нам заграйте чим скоріше.
Будемо ми танцювати, танцем душу звеселяти.
Ведуча: Ось і закінчився день нашого перебування у Запорізькій Січі. Давайте послухаємо слова – заповіді наших козаків.
Козак І: незалежність українського народу, нам потрібно завжди берегти.
Козак ІІ: Недаремно кров лилася за свободу, волю людям здобували козаки.
Козак ІІІ: Любіть рідну землю, як матір свою. Любіть наше хортицьке братство. Лилась за Вкраїну кров у бою лицарів волі – козацтва.
Козак IV: Добром світіться, козачата! Даруйте Україні вірність!
Козак V: Довічно вчіться захищати домівку рідну й людську гідність!
Козак VI: Нехай дійде до наших душ шелест козацьких знамен, брязкіт їхньої зброї, стогін української землі від копит навальних ординців, як межа між життям і смертю, між минулим і майбутнім нашого народу.
Ведуча: Бажаємо, щоб у ваших серцях поселились козацький розум, відвага, сила, доброта, братерство, які б допомагали вам вирости гідними нашої України.


Немає коментарів:

Дописати коментар